«Με το βλέμμα σ’ ένα στίχο» – To Διήγημα του Γιάννη Καφάτου στον διαγωνισμό του Ιανού (Συλλογή διηγημάτων)

«Με το βλέμμα σ’ ένα στίχο» – To Διήγημα του Γιάννη Καφάτου στον διαγωνισμό του Ιανού (Συλλογή διηγημάτων)

Ο IANOS, για όγδοη συνεχή χρονιά, διοργάνωσε Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας 

με θέμα, αυτή τη φορά, το «Με το βλέμμα σ’ένα στίχο».

Την Δευτέρα 20 Οκτωβρίου στις 18.30 πραγματοποιήθηκε η ανακοίνωση των νικητών του διαγωνισμού διηγήματος στον ΙΑΝΟ της Αθήνας (Σταδίου 24).

Η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού, που αποτελείται από τους Ευτυχία Γιαννάκη (συγγραφέα), Τέσυ Μπάιλα (συγγραφέας) και Κωνσταντίνο Μπούρα (ποιητή-κριτικό) ανακοίνωσε τα 50 καλύτερα διηγήματα που επιλέχθηκαν, τα οποία και κυκλοφόρησαν την ίδια ημέρα σε μία ειδική συλλεκτική συλλογή διηγημάτων των Εκδόσεων IANOS, καθώς και το σκεπτικό επιλογής των νικητών.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης διαβάστηκαν τα 10 διηγήματα με την υψηλότερη βαθμολογία, ενώ ανακοινώθηκε και τo παμψηφεί άριστο διήγημα το οποίο θα κερδίσει το βραβείο «Μάνος & Λιλή Ελευθερίου» που συνοδεύεται από το χρηματικό ποσό των χιλίων (1.000) ευρώ, δωρεά της κ.Λιλής Ελευθερίου η οποία και θα το απονείμει.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις IANOS η συλλογή διηγημάτων με τίτλο «Με το βλέμμα σ’ έναν στίχο». Μέσα από τον Διαγωνισμό Διηγήματος της Αλυσίδας Πολιτισμού IANOS, ο οποίος διεξάγεται για όγδοη συνεχή χρονιά, δόθηκε η ευκαιρία σε σύγχρονους λογοτέχνες να μοιραστούν τις ιστορίες τους, οι οποίες γεννήθηκαν με αφορμή έναν στίχο.

Στίχοι από ποιήματα, στίχοι από τραγούδια, ακόμη και ανέκδοτοι στίχοι, στάθηκαν πηγή έμπνευσης για τους συγγραφείς αυτών των διηγημάτων, αποδεικνύοντας την άμεση αλληλεπίδραση της Τέχνης του Λόγου.


Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, Ευτυχία Γιαννάκη, Τέσυ Μπάιλα και Κωνσταντίνος Μπούρας, ξεχώρισαν τα 52 καλύτερα διηγήματα και τα παραδίδουν στο αναγνωστικό κοινό, μέσα από αυτήν τη συλλογική έκδοση. Λίγα λόγια από τον πρόλογο Το φετινό θέμα του διαγωνισμού λειτούργησε με διττό τρόπο: αφενός ως μια άτυπη αλλά απολύτως αντιπροσωπευτική αποτίμηση των στίχων –μελοποιημένων ή μη– που επιδρούν και αφήνουν ανεξίτηλα σημάδια στη συλλογική μνήμη και συνείδηση· αφετέρου, ως απόδειξη πως ορισμένοι στίχοι αποκτούν σχεδόν γνωμικό χαρακτήρα και, επαναλαμβανόμενοι, λειτουργούν ως εσωτερικά σημεία αναφοράς – κάπως σαν ανατολίτικα mantra, που μπορούν να οδηγούν το θυμικό των ανθρώπων σε νέες εμπειρίες.


Μέσα από την προσεκτική μελέτη των υποβληθέντων διηγημάτων, αναδεικνύεται μια θεματολογία που κινείται γύρω από τα διαχρονικά, αρχετυπικά ποιητικά μοτίβα: απώλεια-χωρισμός-θάνατος, πληγή-τραύμα-ενοχή, μνησικακία-εκδίκηση, δικαιοσύνη-ανταπόδοση, διαταραχή-εξισορρόπηση, φθόνος-υπέρβαση, πόλεμος-ειρήνη, έρωτας-μοναξιά, αγάπη-μίσος, αστοχία-συγχώρεση, αμαρτία-άφεση, τρικυμία-γαλήνη, κόπος-ανάπαυση, μνήμη-λήθη, ανάμνηση-θύμηση, εμπειρία-απειρία, ελπίδα-απογοήτευση.
Μέσα από αυτές τις αντιθέσεις εξυφαίνεται, εν τέλει, η πολύπλευρη ανθρώπινη ύπαρξη, η οποία βρίσκει τρόπο να εκφραστεί λογοτεχνικά, καταθέτοντας συναισθήματα, προβληματισμούς και διαχρονικούς στοχασμούς.

Αυτοί είναι δέκα (10) πρώτοι νικητές:
Αντώνης Θαλασσέλης / Βαγγέλης Μπαντής / Ισίδωρος Ρωσταδάκης / Αγγελίνα Βοσκοπούλου / Παναγιώτης Δ. Σιάνης / Αρετή Κολλάτου / Μάρα Μπολανάκη / Αθηνά Χατζηγιάννη / Αγγελική Ζούδιαρη / Πόπη Γαρούφα – Χαριτωνίδου / Γεώργιος Παλαιστής

Ακολουθεί το διήγημα του Γιάννη Καφάτου:

Giannis Kafatos

Γιάννης Καφάτος, Μπαμπάς, δημοσιογράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, tattoer, T-shirt maker, dj, και ποιος ξέρει τι άλλο (ακόμη). Σπούδασε πολιτικές επιστήμες πήρε όμως πτυχίο από το ΡΟΔΟΝ και άλλα συναυλιακά "ιδρύματα". Ταξιδεύει λιγότερο από όσο θα ήθελε.


Λοιπόν δοκίμασα και την εκδίκηση / πάλι εγώ ήμουν ο χαμένος (Τίτος Πατρίκιος)

Ήταν ένα ωραίο πτώμα. Γιατί αν δεν ήταν πτώμα τότε ήταν ένα άσχημο κορίτσι που κοίταζε κομμάτια του εαυτού της στο νίκελ από τις χειροπέδες που της είχαν φορέσει.
Προτιμούσε να βλέπει ένα πτώμα παρά κομμάτια του εαυτού της, ζωντανά να υποφέρουν ένα προς ένα κι όλα μαζί να την κάνουν κουρέλι. Έπρεπε να την πιάσουν νύχτα. Τι αντανακλάσεις έχει η νύχτα;
Τώρα, μέρα μεσημέρι δεν έχει που να ακουμπήσει το βλέμμα της. Πονάει. Πονάει κυριολεκτικά στους καρπούς από εκείνη σκληρή αναμέτρηση του δέρματος με το μέταλλο. Άνιση η μάχη. Χαμένη από χέρι.

Χαμένη από χέρι ήταν από τη στιγμή που μπήκε στο παρφουμεράδικο του πρώην της. Πρώτα άρχισε να σπάει και μετά να τον βρίζει και να τού πετάει τα μπουκάλια με τα δείγματα. Μετά έριξε τον αναμμένο ζίπο που της είχε χαρίσει πριν λίγους μήνες στο πάτωμα και άρχισε να τον βλέπει να τυλίγεται στις φλόγες. Δε φαντάστηκε πόσο γρήγορα έγινε σαν τους κασκαντέρ στα ντοκιμαντέρ του νετφλιξ. Η διαφορά είναι ότι η φωτιά έκαιγε, δεν ήταν σε κινηματογραφικό σετ και ο πυροσβεστήρας που θα μπορούσε να βοηθήσει δε φαινόταν πουθενά. Όχι ότι αν φαινόταν θα μπορούσε να τον χρησιμοποιήσει. Ποιος είχε ενδιαφερθεί να τον αναγομώσει;

Ο κόσμος που μαζεύτηκε απέξω άρχισε να φωτογραφίζει, να τραβάει βίντεο και να κάνει live μετάδοση στο Instagram. Η πυροσβεστική ήρθε όταν η μυρωδιά του καμένου άντρα είχε ποτίσει τον χώρο περισσότερο από τις φτηνιάρικες απομιμήσεις των αρωμάτων με τις ακριβές ονομασίες.

Κανένα βίντεο δεν την είχε καταγράψει να κάνει την επίθεση αλλά δεν είχε και καμία διάθεση να την αρνηθεί.

Ήθελα να τον σκοτώσω. Ήθελα να τον εκδικηθώ. Με χτύπησε μπροστά στο παιδί μου. Το χτύπησε κι αυτό. Δεν ήθελε να μας αφήσει να συνεχίσουμε. Έδεσε το παιδί στην καρέκλα και με βίασε και του έλεγε θα στα κάνω κι εσένα αν η μάνα σου δεν κάτσει φρόνιμα. Με χτυπούσε και ούρλιαζε στο παιδί. Το παιδί έκλαιγε και με παρακαλούσε να το βοηθήσω.
Πού θα πάει τώρα; Να το προσέχετε, έχει περάσει πολλά. Αυτός πέθανε, θα ζήσει; Θα μπορεί να με ξαναβρεί να με χτυπήσει; Να πάρει το παιδί; Το παιδί σας παρακαλώ.

Βγήκε λόγω προτέρου εντίμου βίου. Το παιδί την έσφιξε στην αγκαλιά του. Σ’ ευχαριστώ μαμά, της είπε.
Μόλις βρω δουλειά θα σε πάρω, μου το υποσχέθηκαν, του υποσχέθηκε!

Τα κατάφερε και σε λιγότερο από ένα χρόνο μύρισε την άνοιξη από το παράθυρό τους.

Γιάννης Καφατος

Αναλυτικά όλα τα ονόματα των 50+2 νικητών του φετινού διαγωνισμού με αλφαβητική σειρά

Ματθαίος
Αναγνωστόπουλος
Κωνσταντίνος
Αυγερινάκης
Γεωργία
Βενετσανάκη
Χλόη
Βερίτη
Αγγελίνα
Βοσκοπούλου
Ανθή
Γαλανού
Πόπη
Γαρούφα – Χαριτωνίδου
Αβραάμ Μάκης
Γεωργιάδης
Χρυσούλα
Γούτα
Αναστασία
Δεληδήμου
Κωνσταντίνος
Διαμαντάκης
Ελισάβετ
Δράκου
Κλεονίκη
Δρούγκα
Αγγελική
Ζούδιαρη
Γιώργος
Ζώτος
Αντώνης
Θαλασσέλης
Απόστολος
Θηβαίος
Γεωργία
Καλαμαρά
Ζαφειρούλα
Κατσαρά
Γιάννης
Καφάτος
Αλεξάνδρα
Κερασαρίδη
Ιωάννης
Κεσσόπουλος
Άννα
Κλαρίτη
Αρετή
Κολλάτου
Ειρήνη
Κουτουλάκη
Μαρία
Κώτσια
Κωνσταντίνος
Λάκης
Ιωάννα
Λάμπρου
Νικόλαος
Λάσκαρης
Χρήστος
Λάτσιος
Άρης
Λεχουρίτης
Μαντώ
Μάκκα
Μαρία
Μανωλοπούλου
Βαγγέλης
Μπαντής
Μάρα
Μπολανάκη
Γιάννης
Ξέστερνος
Γεώργιος
Παλαιστής
Χρύσα
Παπαβασιλείου
Απόστολος
Παπαδόπουλος
Κατερίνα
Ρούκουνα
Νανά
Ρούσσου
Ισίδωρος
Ρωσταδάκης
Αντιγόνη
Σδρόλια
Παναγιώτης Δ.
Σιάνης
Κωνσταντίνος
Τζιοβίλης
Ελπίδα
Φουλίδου
Άννα
Φωτίου
Γιώργος
Χάκας
Ζωή
Χατζηγεωργίου
Αθηνά
Χατζηγιάννη
Επαμεινώνδας
Χρυσοβέργης
Μαρία
Ψαρολόγου
 

ViberFacebookBlueskyGmailWhatsAppPrintCopy LinkΑνταλλαγή

ΠΗΓΗ:https://www.viewtag.gr/to-vlemma-s-sticho-to-diigima-t/

Tags