Τέμπη: Προχωρά
η δικαστική έρευνα για το δυστύχημα, καθώς μετά τον προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας θα ακολουθήσουν και άλλοι εμπλεκόμενοι στη μοιραία σύγκρουση.
Δύο ακόμα πρόσωπα αναμένεται να κληθούν να καταθέσουν ανωμοτί για την τραγωδία των Τεμπών, ακόμα και κατά τη διάρκεια της Τετάρτης (8/3) όπως αναφέρει η ΕΡΤ. Πρόκειται για τον προϊστάμενο κυκλοφορίας της Διεύθυνσης Επιθεώρησης Λάρισας του ΟΣΕ και για τον σταθμάρχη που φέρεται να έφυγε πριν από τις 23:00 αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο το μοιραίο βράδυ. Ο επιθεωρητής, για την άδεια του οποίου έχει προκληθεί σάλος, και ο δεύτερος σταθμάρχης έχουν μπει για τα καλά στο «κάδρο» των ευθυνών και σύντομα θα δώσουν τις δικές τους εξηγήσεις στη Δικαιοσύνη.
Επί της ουσίας, η κίνηση αυτή έρχεται σαν συνέχεια της ανάθεσης της υπόθεσης σε εφέτη με αποτέλεσμα η έρευνα να κινείται προς κάθε κατεύθυνση για την αναζήτηση των ποινικών ευθυνών, πέρα από εκείνες του 59χρονου σταθμάρχη ο οποίος έχει ήδη προφυλακιστεί.
Την αναβάθμιση των ερευνών δρομολόγησε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος, που έχει την εποπτεία της έρευνας στα Τέμπη μετά από παρέμβαση του κ. Ντογιάκου, όταν υπέβαλλε αίτημα για σύγκληση της ολομέλειας των εφετών Λάρισας προκειμένου να οριστεί εφέτης ανακριτής για τις περαιτέρω έρευνες
Ο κ. Δασκαλόπουλος ζήτησε από την προϊσταμένη του Εφετείου Λάρισας τη σύγκληση της Ολομέλειας Εφετών προκειμένου να οριστούν 2 εφέτες ειδικοί ανακριτές (τακτικός και αναπληρωτής) για να ερευνήσουν ενδελεχώς και γρήγορα την υπόθεση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο έγγραφό του αναφέρει: «Λόγω των τεράστιων και πολυσύνθετων ευθυνών που ανακύπτουν από το μέχρι τώρα αποδεικτικό υλικό αλλά και από δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, επιβάλλεται να εξεταστούν ενδελεχώς και σύντομα οι ποινικές ευθύνες τρίτων προσώπων, αφενός στο πλαίσιο της ήδη ασκηθείσας ποινικής δίωξης αφετέρου στο πλαίσιο άλλων συναφών αδικημάτων».
Τέμπη: Το μοιραίο τηλεφώνημα του μηχανοδηγού πριν τη σύγκρουση
Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την τραγωδία στα Τέμπη. Μετά τους αποκαλυπτικούς διαλόγους του σταθμάρχη με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας και το βίντεο ντοκουμέντο που δείχνει πως αποφεύχθηκε σύγκρουση τρένων την ίδια μέρα, στο σημερινό δημοσίευμα των Νέων, μόλις τρία ήταν τα κρίσιμα λεπτά μετά την αναχώρηση του Intercity 62 από τον σταθμό της Λάρισας, στις 11:04 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, όπου θα μπορούσαν να γίνουν αστραπιαίες διορθωτικές κινήσεις για την αποτροπή της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα των Νέων, τις ενέργειες αυτές θα μπορούσε να κάνει ο σταθμάρχης της Λάρισας, εάν για διάστημα 180 δευτερολέπτων μετά την αναχώρηση του τρένου (έως τις 11.07 μ.μ.), παρακολουθούσε τον πίνακα χειρισμού σηματοδότησης που είχε μπροστά του.
Το τηλεφώνημα του μηχανοδηγού πριν τη σύγκρουση στα Τέμπη
Όπως ανέφεραν πηγές της Hellenic Train στα Νέα, ο μηχανοδηγός του μοιραίου Intercity 62 φαίνεται πως στα 12 λεπτά που χρειάστηκαν από τη Λάρισα μέχρι την τραγωδία στην περιοχή του Ευαγγελισμού, περίπου 20 χιλιόμετρα έξω από τη Λάρισα, είχε καταλάβει πως κάτι δεν είναι σωστό, κάτι δεν γίνεται όπως τις προηγούμενες φορές. Κι αυτό γιατί, όπως τόνιζαν πηγές Στα Νέα, ο μηχανοδηγός πήρε τηλέφωνο φίλο του μηχανοδηγό για να τον ρωτήσει εάν ήταν στο εμπορικό τρένο που κατέβαινε από τη Θεσσαλονίκη. Η απάντηση που πήρε ήταν αρνητική…
Ηδη, σύμφωνα με τα Νέα, ο αρμόδιος εισαγγελέας έχει δώσει εντολή να «ανοίξουν» τα κινητά τηλέφωνα όλων των εμπλεκομένων στο δυστύχημα, προκειμένου να διαπιστωθούν οι κλήσεις που έγιναν στο κρίσιμο διάστημα πριν και μετά την πολύνεκρη σύγκρουση.
Θα μπορούσε να έχει δει το λάθος ο σταθμάρχης
Ο σταθμάρχης της Λάρισας που ανέλαβε την ευθύνη του για την τραγωδία στα Τέμπη αλλά είπε ότι δεν είναι ο μόνος υπαίτιος, σύμφωνα με το δημοσίευμα των Νέων, θα μπορούσε να δει την κίνησή του στο λάθος ρεύμα.
Κι αυτό γιατί, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, στον σταθμό της Λάρισας υπάρχει τοπικό σύστημα σηματοδότησης που λειτουργεί από τον περασμένο Νοέμβριο και το οποίο επιτηρεί τα τρένα έως και 5,5 χιλιόμετρα βόρεια της Λάρισας (με κατεύθυνση προς τους Νέους Πόρους και τη Θεσσαλονίκη), αλλά και έως 3 χιλιόμετρα πριν από την είσοδο στον σταθμό της Λάρισας (στη διαδρομή από τον Παλαιοφάρσαλο προς τη Λάρισα).
«Ο σταθμός της Λάρισας έχει τοπικό πίνακα χειρισμού σηματοδότησης. Αυτό σημαίνει ότι σε κάποια απόσταση πριν και μετά τον σταθμό υπάρχουν φωτοσήματα, αλλαγές και κυκλώματα γραμμής που δείχνουν την παρουσία του τρένου», εξηγεί ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης. Ο πίνακας λειτουργεί, υπογράμμισε, συμπληρώνοντας πως τον έλεγξε ο ίδιος αμέσως μετά το δυστύχημα, προτού πάει στο σημείο ο ανακριτής.
Οι αποκαλυπτικοί διάλογοι του σταθμάρχη με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας
Αποκαλυπτικές είναι οι συνομιλίες του σταθμάρχη Λάρισας με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας των τρένων στην Αθήνα λίγα λεπτά μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου 2023.
Μία εβδομάδα μετά τη μοιραία σύγκρουση οι διάλογοι εμφανίζουν τον σταθμάρχη βέβαιο ότι είχε στείλει κανονικά το τρένο στη γραμμή της ανόδου ακόμα και όταν ο ρυθμιστής της κυκλοφορίας των τρένων τον ενημέρωσε ότι υπήρξε μετωπική σύγκρουση με την εμπορική αμαξοστοιχία στον Ευαγγελισμό της Λάρισας.
Λίγα λεπτά πριν την σύγκρουση, ο σταθμάρχης επικοινωνεί με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας, ο οποίος λόγω μη λειτουργίας του συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης μπορεί να ενημερώνεται για την κίνηση των τρένων στο δίκτυο μόνο από τους σταθμάρχες και του αναφέρει ότι έχει «διώξει» το τρένο, στην γραμμή ανόδου, αφού έχει πάρει την ενημέρωση και εκείνος από την σταθμάρχη, ότι το τρένο έχει φύγει από τους Νέους Πόρους.
Να σημειώσουμε ότι λόγω τεχνικού προβλήματος η αμαξοστοιχία καθυστέρησε στον Παλαιοφάρσαλο, ενώ θα έπρεπε να πλησιάζει στη Θεσσαλονίκη.
Η ανατριχιαστική συνομιλία μόλις τρία λεπτά μετά από την φονική σύγκρουση των αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, δείχνει ότι πραγματικά δεν υπήρχε καμία εικόνα για την κίνηση των δύο τρένων.
Ο σταθμάρχης ενημερώθηκε από την Αθήνα για πρόβλημα στο δίκτυο ηλεκτροδότησης, πολύ πιθανά λόγω της σύγκρουσης, ωστόσο δεν γνωρίζει τίποτα, ενώ τρία λεπτά μετά σε νέα επικοινωνία ο ρυθμιστής κυκλοφορίας αναφέρει και πάλι πρόβλημα στην ηλεκτροδότηση, έχοντας άγνοια για το δυστύχημα.
Λίγα λεπτά αργότερα, στις 23:41, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας ενημερώνεται από την Πυροσβεστική για την σύγκρουση και καλεί τον σταθμάρχη της Λάρισας.
Ο ρυθμιστής ρωτάει τον σταθμάρχη εάν έδιωξε το τρένο από την άνοδο με τον σταθμάρχη να απαντάει θετικά, ενώ στην ενημέρωση ότι υπάρχει σύγκρουση αναφωνεί, «Αμάν».
-Βασίλη;
-Έλα;
-Το 62 από που το έδιωξες;
-Ε;;