Οι αυξήσεις στα καύσιμα, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια αλλά και στα φαγητά
που θα μπουν στο εορταστικό τραπέζι κάνουν πολύ δύσκολο το ταξίδι στο χωριό για το Πάσχα Μπορεί το Πάσχα να πλησιάζει ημερολογιακά, την ίδια ώρα, όμως, φαίνεται να μεγαλώνει η απόσταση για το ταξίδι στο χωριό, μια παράδοση που είναι σχεδόν συνυφασμένη με τις παραδόσεις της μέσης ελληνικής οικογένειας.
Οι αυξήσεις στα καύσιμα και στα φαγητά που θα μπουν στο εορταστικό τραπέζι σχεδόν καθιστούν απαγορευτική τη σκέψη για αναχώρηση από την πρωτεύουσα ή τα μεγάλα αστικά κέντρα προς την περιφέρεια ειδικά, δε, αν στον τελικό προορισμό δεν περιμένει ένα οικογενειακό σπίτι. Με την μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης να βρίσκεται πάνω από τα 2 ευρώ (2,044 ευρώ – τιμή στις 12 Απριλίου) και το μέσο κόστος του πασχαλινού τραπεζιού να είναι αυξημένο κατά 35% σε σχέση με το 2021 «σουβλίζονται» οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί.
Παρόμοια, ενδεχομένως και ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση που θα αντιμετωπίσουν όσοι σκεφτούν ότι ένα ταξίδι με πλοίο θα ήταν οικονομικότερη λύση σε σχέση με τη μετακίνηση με αυτοκίνητο. Κι αυτό γιατί και στο ταξίδι με πλοίο τα εισιτήρια έχουν «τσιμπήσει» καθώς η αναταραχή στην αγορά της ενέργειας έχει επηρεάσει και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που καλούνται να πληρώσουν πιο αυξημένες τιμές στα καύσιμα που χρησιμοποιούν με αποτέλεσμα να έχουν μετακυλίσει ένα τμήμα του κόστους στον τελικό καταναλωτή. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς οι τιμές των εισιτήριων έχουν αυξηθεί από 10% έως 25% ανάλογα τον προορισμό.
Όσο για το κόστος διαμονής, όπως κατέγραφε το Newsbomb.gr πριν από λίγες ημέρες σε αναλυτικό ρεπορτάζ, μπορεί να φτάσει έως και τα 1.200 ευρώ για 3 διανυκτερεύσει σε κατοικία μέσω AirBnb για κάποιον από τους δημοφιλείς προορισμούς της περιόδου.
Το ταξίδι με αυτοκίνητο
Αν υποθέσουμε ότι αφετηρία μας είναι η Αθήνα και το ταξίδι γίνεται με ένα μικρομεσαίο αυτοκίνητο -κατηγορίας που είναι η πιο δημοφιλής στη χώρα μας- που καταναλώνει κατά μέσο όρο 8,0 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα και με μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα 2,04 ευρώ τότε:
Αν τελικός προορισμός είναι η Θεσσαλονίκη, σε απόσταση περίπου 500 χιλιομέτρων το αυτοκίνητο θα χρειαστεί περίπου 40 λίτρα βενζίνης, δηλαδή, 81,6 ευρώ με τα διόδια να προσθέτουν στον λογαριασμό 32 ευρώ. Άρα για ταξίδι μετ’ επιστροφής ο τελικός λογαριασμός είναι 227,2 ευρώ.
Αν τελικός προορισμός είναι ο Βόλος στα 324 χιλιόμετρα θα χρειαστούν 51 ευρώ για καύσιμα και 20 ευρώ για διόδια με την λυπητερή κατά την επιστροφή στην Αθήνα να είναι 142 ευρώ.
Αν τελικός προορισμός είναι η Πάτρα στα 210 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα τότε ο οδηγός θα πληρώσει 35 ευρώ για καύσιμα και 12 ευρώ διόδια, ένα σύνολο που φτάνει στα 94 ευρώ για το αλέ-ρετούρ.
Σημειώνεται ότι πριν από ένα χρόνο, όταν η τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,60 ευρώ ανά λίτρο, το ταξίδι στη Θεσσαλονίκη κόστιζε 95 ευρώ, στο Βόλο 61 και στην Πάτρα 39 ευρώ.
Το ταξίδι με πλοίο
«Φωτιά» είναι πλέον και το ταξίδι με πλοίο καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προχώρησαν σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων ακόμα και σε γραμμές για κοντινούς προορισμούς όπως τα νησιά του Αργοσαρωνικού όπου υπήρξε αύξηση περίπου κατά 2 ευρώ μέσο όρο το εισιτήριο.
Έτσι για να ταξιδέψει κανείς στην Αίγινα θα πληρώσει 10,5 ευρώ για το επιβατικό εισιτήριο και 29 ευρώ για το ΙΧ ενώ για τον Πόρο οι τιμές διαμορφώθηκαν στα 15,5 ευρώ ανά επιβάτη και 35 ευρώ για το αυτοκίνητο.
Όσο, δε, μακρύτερος ο προορισμός τόσο το κόστος γίνεται ολοένα και πιο απαγορευτικό με τις υπάρχουσες τιμές να διαμορφώνουν λογαριασμούς της τάξης των 550 ευρώ προς Μυτιλήνη για μια τετραμελή οικογένεια χωρίς καμπίνα και με όχημα, 480 ευρώ για Χίο, 675 ευρώ για Σάμο και 830 ευρώ για Ρόδο.
Όταν, μάλιστα, στην «εξίσωση» μπαίνει και η καμπίνα τότε το κόστος ανεβαίνει με τις τιμές να διαφοροποιούνται ανάλογα με το αν η διανυκτέρευση θα γίνει σε εσωτερική, εξωτερική ή μονόκλινη καμπίνα με τις διαφορές ανάμεσά τους να είναι έως και 3 φορές πάνω από την πρώτη στην τρίτη επιλογή (π.χ. για Ηράκλειο η καμπίνα ξεκινά από τα 57 ευρώ το άτομο η εσωτερική και φτάνει έως και τα 147 ευρώ το άτομο η μονόκλινη)
Το απλό εισιτήριο για την Ρόδο φτάνει τα 78,50 ευρώ, για τη Μυτιλήνη τα 43,50 ευρώ, για τη Σύρο τα 28 ευρώ, για την Πάρο τα 42,50 ευρώ ενώ από Ραφήνα θα πληρώσει κανείς 20,5 ευρώ για Άνδρο και 31 ευρώ για Μύκονο.
Το τραπέζι
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Καταναλωτών, Γιώργο Λεχουρίτη, που μίλησε στο Newsbomb.gr το φετινό τραπέζι θα είναι ακριβότερο κατά μέσο όρο 35%από ότι ήταν το Πάσχα του 2021.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις του κ. Λεχουρίτη, το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού ενδέχεται να ξεπεράσει το ποσό των 300 ευρώ.
«Το αρνί φέτος θα κοστίζει 13 ευρώ το κιλό ενώ πέρυσι κόστισε 10-11 ευρώ το κιλό. Επομένως για ένα μέτριο αρνί γύρω στα 10 κιλά μία μέση οικογένεια θα δώσει 130 ευρώ. Η τιμή του αρνιού αναμένεται να ανέβει μέχρι το Πάσχα», είπε.
Και συμπλήρωσε: «Το φετινό πασχαλινό τραπέζι αγγίζει τα 296 ευρώ, με τις πιο οικονομικές προβλέψεις» γεγονός το οποίο αποδεικνύει ότι το καλάθι της νοικοκυράς ενδέχεται να υπερβεί την τιμή αυτή.
Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το ΙΝΚΑ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας, οι καταναλωτές θα αναγκαστούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη προκειμένου να ανταποκριθούν στις αυξημένες τιμές.
Αναλυτικότερα το πασχαλινό τραπέζι αναμένεται να κοστίσει:
Αρνί (13 € /κιλό) = 130 € (10 κιλά)
Κοκορέτσι (1,2 κιλά): 19,5 €
Μαρούλι (2 τμχ): 1,20 €
Κρεμμύδι φρέσκο (2 τμχ): 1 €
Άνηθος: 0,60 €
Ντομάτες (1 κιλό) = 2 €
Αγγούρια (2 τμχ) = 1,30 €
Τζατζίκι (1 κιλό) = 3,45 €
Μαγειρίτσα (500 γρ. συκώτι + ζαρζαβατικά): 10 €
Τυρί φέτα (500 γρ.): 5 €
Τυρί γραβιέρα ή κεφαλογραβιέρα (500 γρ.): 7 €
Ψωμί (1 κιλό): 2,20 €
20 αυγά κόκκινα βαμμένα: 13,20 €
Κάρβουνα (20 κιλά): 22 €
Κουλούρια (1 κιλό): 10,90 €
Τσουρέκι (1 κιλό): 15 €
Κρασί (1,5 λίτρο): 4,5 €
10 Μπύρες: 16 €
6 Αναψυκτικά: 3,80 €
Φρούτα: 3 €
Γλυκά: 10 €
Διάφορα απρόβλεπτα (λάδι, ρεύμα): 15 €
ΣΥΝΟΛΟ 296,65 €